۱۳۹۹ شهریور ۱۶, یکشنبه

توقیف پاسپورت فعال حقوق زنان فرزانه جلالی، توسط کنسولگری رژیم ایران در ترکیه!

 کنسولگری رژیم ایران واقع در شهر استانبول ترکیه گذرنامه “فرزانه جلالی” فعال دانشجویی و حقوق زنان، اهل کرماشان را توقیف کرد.

فرزانه جلالی در مورد توقیف گذرنامه‌ اش به جمعیت حقوق بشر کردستان گفته: در تاریخ ۲۸ مرداد برای تمدید پاسپورت به کنسولگری ایران در شهر استانبول مراجعه کرده و پس از تحویل مدارک در سالنی مجزا به مدت چند دقیقه مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است، سوالاتی از قبیل اینکه دلیل اقامتشان در ترکیه چیست و چه نوع ویزایی دارد؟ پس از مراجعه‌ به کنسولگری و تحویل گذرنامه‌ برای تمدید در تاریخ ۲ شهریور از سفارت با او تماس گرفته شده و گفته‌اند که؛ پاسپورتشان به سفارت برگشت خورده است و پستچی نتوانسته که آدرس را پیدا کند. با علم به اینکه چنین چیزی تقریبا غیرممکن است روز سه‌شنبه ۴ شهریور خود شخصا به سفارت مراجعه کرده است که این بار توسط یک کارمند دیگر به زبان فارسی به مدت یک ساعت بازجویی شد.

به گفته فرزانه جلالی، بعد از درخواست برای تمدید گذرنامه متوجه شده‌ است که پرونده‌ی پیشین وی هنوز باز است و حکم زندان دارد. شخصی که فرزانه جلالی را مورد بازجویی قرار داده است در مورد فعالیت‌های این فعال دانشجویی وی را بازخواست کرده، و بحث را به اتفاقات ۸۸ و آبان ۹۶ کشانده و نهایتا از رابطه‌ی فرزانه جلالی با احزاب کورد سوال پرسید است. در پایان به خانم جلالی گفته شده که از طرف ایران دستور گرفتند که گذرنامه‌‌اش را توقیف کنند.

طی سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان و فعالان ایرانی که در ترکیه پناهنده بوده‌اند، توسط پلیس این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شده‌اند. تعدادی از این افراد در حال حاضر در زندان‌های ایران به سر می‌بردند و برای آنها به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌شان احکام حبس و در یک مورد به دلیل شرکت در اعتراضات ۹۸ حکم اعدام صادر شد.

فرزانه جلالی، در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در کرماشان بازداشت شد. وی مدت ۱۷ روز را در بازداشتگاه این نهاد امنیتی حکومت گذراند و سپس به بند زنان زندان کرماشان در کانون اصلاح و تربیت حکومت در این شهر انتقال یافت. این فعال زن در تاریخ ۲۲ اسفند همان سال با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

توقیف گذرنامه این فعال زن کورد در حالی اتفاق می‌افتد که فقط ۱۰ روز از اقامت قانونی اش در ترکیه باقی مانده است و با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام در دانشگاه نیز به پایان رسیده، امکان بازداشت وی توسط پلیس ترکیه و حتی خطر دیپورت ایشان وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر