۱۳۹۹ تیر ۸, یکشنبه

زیباکلام: بود و نبود اصلاح‌طلبان دیگر فرقی نمی‌کند


استعفای محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان امروز توسط روزنامه اعتماد رسانه‌ای و بر خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی قرار گرفت. صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در باره استعفای محمدرضا عارف اظهار داشت: اساسا نه تنها استعفای او و یا بودن ایشان بر ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، بلکه خود این شورا هم الان مدت‌هاست که بلاموضوع شده است.

وی افزود: به عبارتی اصلاح طلبان در حقیقت مدت‌هاست که بدنه اجتماعی حامیان خود را از دست داده‌اند و مثل این که آنها شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» در سال ۹۶ را هنوز متوجه نشده‌اند؛ چراکه نسل جوان، دهه هفتادی‌ها و یا دهه هشتادی‌ها دیگر کاری به اصلاح طلبان ندارند.

زیباکلام می‌گوید: اقشار و لایه‌های تحصیل کرده جامعه، دانشجویان، نویسندگان و … نگاه گذشته خود به اصلاح طلبان را اکنون ندارند؛ چرا که امید داشتند آبی از اصلاح طلبان گرم شود و یا نوری در انتهای تونل باشند، اما اکنون این امیدها تمام شده است.

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا باید نسل اول جریان اصلاحات خود را بازنشسته کند؟ تصریح کرد: چه خود را بازنشسته کند چه نکند، جامعه و قشر جوان تحصیل‌کرده و دانشجویان از این نسل اول اصلاحات و رهبر آن دست بریده‌اند و قطع امید کردند.

وی با تأکید بر این که بود و نبود عارف فرقی نمی‌کند، گفت: این که عارف باشد یا نباشد، شورای عالی اصلاح طلبان باشد یا نباشد، فرقی ندارد. رهبری جریان اصلاحات ظرف این دو دهه نشان دادند که نمی‌توانند و توانایی لازم را برای پیشبرد اصلاحات ندارند و جامعه نیز از آنها رخت بربسته است.

خاتمی هم در انتخابات بعدی رای نمی‌ آورد

فرقی نمی‌کند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند زیرا بدنه اجتماعی اعتقاد و باور خود را از دست داده است.

سایت نامه نیوز نوشت: هر روز که به ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، گمانه زنی‌ درباره انتخابات هم بیشتر و جدی‌تر می‌شود. وضعیت در جریان اصولگرا کمی روشن‌تر است اما اصلاح طلبان هم علی‌رغم آنکه تا قبل از روشن شدن نظر شورای نگهبان درباره کاندیداهایشان امکان تصمیم گیری قطعی ندارند در حال سبک و سنگین کردن نیروهای خود هستند.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در این باره می گوید: مهم نیست که اصلاح طلبان چه کسی را کاندید می‌کنند مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان به صندوق رای پشت کرده و این را به وضوح در انتخابات اسفند ۹۸ دیدیم.

وی افزود: قطعا این در خرداد ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد لذا مساله مهم این نیست که نامزد اصلاح طلبان کیست، مساله مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان پای صندوق نخواهد آمد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در پاسخ به اینکه نتیجه روی کار آمدن مجلس و دولت اصولگرا برای اصلاح طلبان چه خواهد بود؟ گفت: برخی از اصلاح طلبان معتقدند که اساسا شرکت ما در انتخابات بیهوده است برای اینکه غیر اسم بدنامی و آش نخورده و دهان سوخته شدن، نتیجه‌ای ندارد.

زیباکلام پیش تر در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو بر نامزدی محمدجواد ظریف حساب بازکرده‌اند یا خیر و آیا اصلا او می‌تواند مردم را پای صندوق رأی بیارود یا نه، گفته بود: مطلقا ظریف به میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است. به فرض که او در میدان انتخابات هم حاضر شود و همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو هم از او حمایت کنند و به صورت علنی در یک کنگره بزرگ و عمومی بگویند که اولین و آخرین انتخاب ما ظریف است، بازهم او رأی نمی‌آورد زیرا مردم از نیروهای سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید. در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند و فردی از جنس نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد.

وی افزود اگر معترضان شعار “اصلاح‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا” سر می‌دهند، برای آن است که هیچ فرقی میان این دو جریان نمی‌بینند و مقصر اصلی چنین شرایطی هم اصلاح‌طلبان‌ هستند.



source https://www.azadegy.de/?p=19925

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر